Pentru elevii cu vârste între 6 și 14 ani, atenția joacă un rol esențial în dezvoltarea virtuților și competențelor. Fiind atenți la sentimentele, nevoile și experiențele celor din jur, copiii își dezvoltă empatia, învață să reacționeze cu compasiune și dobândesc capacitatea de a crea relații pozitive. Prin activități și exerciții practice care să le antreneze atenția, îi ajutăm să observe nu doar nevoile proprii, ci și pe cele ale colegilor și ale comunității.
Joc de captare și menținere a atenției la începutul orei/zilei
„Cuvântul cheie”
- Alegeți un cuvânt-cheie legat de tema lecției (ex: „energie” pentru o lecție de științe) și anunțați-i pe copii că, ori de câte ori îl aud pe parcursul orei, trebuie să bată din palme o singură dată. În timpul lecției, folosiți cuvântul-cheie de câteva ori pentru a-i menține atenți.
- Obiectiv: Îi ajută pe copii să rămână vigilenți și să fie atenți la vocabularul lecției.
- Sugestie: Puteți schimba cuvântul-cheie în fiecare zi pentru a păstra interesul și a introduce concepte noi.
Joc de captare a atenției la ora de matematică
“Pocnete și bătăi din palme”
- În acest joc, numerele din două cifre sunt comunicate prin pocnete de degete și bătăi din palme. Un zece este reprezentat de o bătaie pe masă sau pe perete, iar o unitate este reprezentată de o bătaie din palme. De exemplu, dumneavoastră, profesorul, sau unul dintre copii se gândește la numărul 53; el sau ea pocnește din degete de cinci ori și bate din palme de trei ori. Acum toată lumea trebuie să fie foarte atentă. Conducătorul/ profesorul alege un jucător pentru a începe, iar acesta poate pocni din degete și bate din palme în orice ordine dorește. Dacă se gândește la numărul 84, de exemplu, ar putea să pocnească din degete de patru ori, să bată din palme de două ori, apoi iar să pocnească din degete de patru ori și să bată din palme de două ori.
- Cine poate ghici numărul? Nu este ușor, dar este distractiv, iar dificultatea poate fi crescută progresiv; persoana care ghicește corect prima are dreptul să pocnească din degete și să bată din palme numărul pe care îl dorește în runda următoare.
Pentru copiii între 11 și 14 ani, captarea atenției la începutul orei poate fi mai provocatoare, deoarece această grupă de vârstă tinde să aibă o capacitate de atenție mai variată și este adesea motivată de activități mai dinamice sau de discuții care îi implică personal. Iată câteva idei de jocuri și activități interactive pentru a le atrage atenția încă de la începutul orei:
„Recunoaște emoția”
- Descriere: Începeți ora cu o scurtă povestire (poate fi o fabulă sau una dintre povestirile din podcastul “Educație prin virtuți și povești“) sau o situație particulară, reală sau nu, iar copiii trebuie să identifice emoția principală pe care o simte personajul (ex: bucurie, tristețe, frustrare). După, întreabați-i cum ar reacționa ei într-o situație similară.
- Obiectiv: Îi încurajează să-și dezvolte atenția și să-și analizeze răspunsurile emoționale, ceea ce le poate dezvolta empatia și capacitatea de a observa detalii.
- Sugestie: Legăturile emoționale pot fi utile pentru lecțiile de literatură sau pentru discuții despre relațiile interpersonale.

„Trei adevăruri și o minciună”
- Descriere: Prezintați-le copiilor patru afirmații despre tema orei, dintre care una este falsă. Ei trebuie să identifice minciuna. De exemplu, pentru o oră despre spațiul cosmic: „1) Soarele este o stea. 2) Luna are propria sa lumină. 3) Planeta Marte are două luni. 4) Pământul are un singur satelit natural.”
- Obiectiv: Îi stimulează să fie atenți și să analizeze informațiile, antrenându-și gândirea critică.
- Sugestie: Alegeți afirmații care să le trezească interesul și să îi determine să fie mai implicați în lecția respectivă. Spuneți-le că ați introdus o afirmație falsă pe care ei va trebui să o găsească până la finalul orei. Acest fapt produce uimire și entuziasm în majoritatea copiilor.
„Întrebarea provocatoare”
- Descriere: Începeți ora cu o întrebare intrigantă sau o afirmație surprinzătoare legată de tema lecției. De exemplu, pentru o oră de istorie: „Dacă ai putea schimba un singur eveniment din istorie, care ar fi acela și de ce?” sau pentru o oră de științe: „Ce crezi că ar fi lumea fără gravitație?”
- Obiectiv: Îi stimulează să gândească creativ și critic despre tema lecției, punându-i în postura de a-și imagina perspective noi.
- Sugestie: Puteți aduna rapid răspunsurile sau puteți transforma întrebarea într-o dezbatere scurtă pentru a-i stimula și mai mult.
„Mind Mapping pe tablă”
- Descriere: Scrieți un cuvânt central pe tablă (ex: „energie” pentru o lecție de fizică sau „personaje” pentru o oră de literatură) și rugați-i pe elevi să contribuie cu cuvinte asociate, unul câte unul. Fiecare cuvânt va fi adăugat sub formă de ramură pe un „mind map” colectiv.
- Obiectiv: Îi ajută să își activeze cunoștințele anterioare și să-și concentreze atenția pe tema orei.
- Sugestie: Puteți începe cu concepte ușoare și să construiești progresiv până la idei mai complexe.
