Sari la conținut

Aventuri în Cititoria, povestea clasei mele

Povești de succes

  Am scris cu fiecare generație de elevi o poveste frumoasă, provocatoare, unică. Aceasta a avut sau nu legătură cu litera clasei. Am jucat mai întâi rolul  Albei ca Zăpada, iar elevii mei, rolul piticilor. Am plecat împreună în căutarea Somnorosului, care a lipsit în prima zi de școală. Am pornit cu seria următoare într-o călătorie imaginară, plină de provocări literare și matematice. În fiecare zi,  scoteam dintr-un geamantan haios fișe, jocuri, activități vesele și interesante. Ar putea fi valiza simpaticului ursuleț Paddington. Copiii erau nerăbdători să descopere noile provocări. Ne-au însoțit apoi Erus, Alpi și Roua prin Valea Răbdării, Valea Generozității, Valea Iubirii și Valea Recunoștinței, într-un proces de autocunoaștere și dezvoltare. În această poveste m-am regăsit în rolul lui Tomari. Ce experiențe de învățare minunate și cât de multă bucurie au adus în clasa noastră!

Descoperă și …..

O nouă poveste

     Anul acesta, în septembrie, îmi voi întâmpina cu același entuziasm elevii de clasă pregătitoare, dar cu o altă poveste, o poveste inspirată de toate celelalte povești și pe care o vom scrie împreună. Le voi prezenta lumea Cititoria, un tărâm al cărților, pe care îl vom explora pe parcursul celor cinci ani. Voi realiza o hartă a ținutului. Aceasta va fi expusă pe un întreg perete și va cuprinde câteva ținuturi, corespunzătoare disciplinelor școlare. Ea poate fi inițial doar schițată și îmbogățită periodic cu noi elemente, pe măsură ce elevii vor face cunoștință cu termeni și noțiuni. Litere, silabe, cuvinte, propoziții, semne de punctuație și scurte texte se vor regăsi pe Tărâmul Comunicării. Numere, semne ale operațiilor matematice, probleme, figuri și corpuri geometrice, unități de măsură, pe Tărâmul Matematicii. Virtuți, comportamente, mesaje de recunoaștere și de ghidare, promisiunea clasei, în Țara Virtuților. Creioane colorate și note muzicale, pe Tărâmul Creativității. Natură, invenții, eprubete și experimente, pe Tărâmul Științei. Șotron, minge și ștafete, pe Tărâmul Sportului.

În anii următori, harta poate fi îmbunătățită, conectând toate disciplinele și evidențiind punctele comune. Desenul va fi rodul colaborării și al perseverenței. Ni se pot alătura în acest proiect părinți voluntari sau foști elevi.

Voi amenaja în sala de clasă un colț al cititorilor foarte plăcut și îmbietor, cu cărți, marionete, pernuțe și multe cărți. Aici ne vom începe și ne vom încheia ziua de școală. Vom face planuri și vom reflecta. 

Fiecare elev va primi Pașaportul Micului Cititor. Pe parcursul primului an de școală, el va obține vize pentru țările vizitate, corespunzătoare literelor alfabetului. 

Alfabetul personajelor

M-am gândit să asociez fiecărei litere unul sau mai multe personaje din cele mai frumoase lecturi, accesibile copiilor de la 6 la 11 ani. La predarea unei litere noi, pot selecta fragmente din aceste povești, pentru a sprijini învățarea. Fiindcă nu am reușit să găsesc reprezentanți pentru fiecare literă, voi mai căuta împreună cu elevii sau vom crea noi personaje, în cadrul atelierelor de scriere creativă.

  • A- Alice, Apolodor, Arik, Aumădoare, Aslan, Aligru
  • B- Bobiță și Buburuză, Bambi, Bețișor
  • C- Charlie, Cotoi cu Pălărioi, Connie, Cameleonul Cami
  • D- Dumbo, Dorothy, Dar Motan, Degețica
  • E- Erus, Elmer, Ela cea fără de cuvinte
  • F- Fursec, Findus, Frederick
  • G- Gruffalo, Goe, Guguță
  • H- Harry, Hermione, Heidi, Habarnam, Harap-Alb
  • I-  Ionel, Isidor, Ileana Cosânzeana
  • J- Jup, Jack, Jim Năsturel
  • K- Kanga, Kildine, Kme
  • L- Lucy, Lizuca, Leul cel lipsit de curaj
  • M- Mowgli, Matilda, Miyuki, Malala, Momo
  • N- Năsturel, Nică, Ninigra, Neghiniță
  • O- Oliver, Onux, Olguța, Omul de Tinichea
  • P- Peter Pan, Paddington, Petunia, Pippi Șosețica, Păcală
  • Q- Quasimodo
  • R- Roua, Rostogol, Robinson, Rémi
  • S- Soldățelul de Plumb, Stuart Little, Sperie Ciori
  • Ș- Ștrumfița
  • T- Tom Sawyer, Tilda, Tălpici, Trigon, Toto
  • Ț- Țup
  • U- Ursula, Ulise
  • V- Violeta Beauregarde („Charlie și fabrica de ciocolată”)
  • W- Winnie de Pluș
  • Z- Zuralo, Zâna Papiotă, Zgripțuroiul din dulap, Zmeul

Daruri pentru elevii mei

Cel mai important dar pe care îl ofer de fiecare dată elevilor mei este pasiunea pentru lectură. Cu fiecare prilej, de Ziua Națională a Lecturii, Ziua Cititului Împreună, Ziua Cărților pentru Copii, la toate disciplinele, de cele mai multe ori, în momentul de captare a atenției, le prezint o carte, le citesc un text, audiem un fragment dintr-o poveste. Le împărtășesc din experiența mea de cititor. Le vorbesc despre cărțile mele preferate și despre cum reușesc să citesc în fiecare zi. Expun în sala de clasă imagini și citate inspiraționale.

Câteva idei de cadouri simbolice, pe care mi-ar plăcea să le descopere copiii în prima zi de școală, imediat ce pășesc în Cititoria :

  • Un semn de carte
  • Un creion cu mesaj inspirațional
  • O radieră în formă de carte
  • Inimioare, steluțe sau flori din hârtie plantabilă
  • Un carnețel, in care vor nota cuvântul zilei sau recomandări de lectură
  • Un ecuson realizat manual, „Micul cititor”, „Micuța cititoare”, „De profesie cititor”
  • O piesa dintr-un puzzle uriaș, magnetic, ce reprezintă o scenă dintr-o poveste
  • O piesa din jocul tangram, care mă poate ajuta să îi împart mai ușor pe grupe 
  • Un săculeț în care vor aduna „comori”
  • Un zar cu simboluri pentru a crea povești
  • O piatră netedă, pe care copiii o pot picta ulterior

Activități pentru încurajarea lecturii

Îmi propun în anii următori să planific cât mai multe activități care să îi apropie pe copii de lectură. Iată câteva dintre ele, unele sunt noi, altele, deja testate:

  • Bibliotecarul săptămânii – un elev va fi desemnat săptămânal să gestioneze împrumuturile de la Biblioteca clasei
  • Jurnalul cititorului– un carnet în care elevii notează impresii de lectură
  • Cartea lunii– se propun câteva titluri și se votează cartea favorită
  • Cititorul săptămânii– un elev care prezintă colegilor cartea preferată și citește un fragment din aceasta
  • Lanțul lecturilor– inventarul lecturilor personale
  • Cartea călătoare– o carte pe care o vor citi, pe rând, toți elevii clasei
  • Poezia zilei– un moment în care se citesc sau se recită câteva versuri
  • Clubul de lectură cu elevii– întâlniri lunare la bibliotecă sau în aer liber, discuții și activități pe marginea lecturilor propuse
  • Clubul de lectură cu părinții elevilor- întâlniri lunare cu recomandări de cărți și schimburi de bune practici privind atragerea copiilor în lumea lecturii
  • Revista clasei– articole, interviuri cu cititori pasionați, recenzii de carte, fotografii de la cluburile de carte, recomandări de lectură
  • Întâlniri cu scriitori, traducători și ilustratori
  • Vizite la biblioteci, muzee, edituri și case memoriale
  • Vizionări de filme și de spectacole ce au la bază scrieri literare
  • Participarea la ateliere și lansări în cadrul Târgului de carte

La sfârșitul celor cinci ani petrecuți împreună, vom putea bifa multe experiențe de cititor, din fișa de mai jos:

experiența-de-cititor

Recomandări de lectură
la început de an școlar

Pssst… mai sunt doar…..

0
Day
:
sep
0
Hour
:
sep
0
Minute
:
sep
0
Second

..până la începerea unui nou an plin de lecturi frumoase! Iată care sunt propunerile noastre pentru o primă săptămână de școală reușită:

Cine a inventat scoala - editura Panda
Distribuie articolul cititoria

Un comentariu la „Aventuri în Cititoria, povestea clasei mele”

  1. Mulțumesc mult pentru sugestii. Mă bucur că sunt susținută să formez generații de cititori. Apreciez contribuția fiecărui Om la împărtășirea lucrurilor frumoase ce formează caracterul copiilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *