Înmulțirea ca o parte din poveste
Dacă ești profesor la clasa a II-a sau părinte al unui copil de 8-9 ani, știi că se apropie momentul în care le vei face cunoștință elevilor/ copiilor tăi cu tabla înmulțirii. Este bine să ai în vedere aspectele metodice, dar nu uita de particularitățile învățăceilor tăi, de aplicabilitatea conținutului predat și de actualizarea sarcinilor propuse.
Construiește-ți povestea astfel încât copiii să fie atrași de domeniul matematicii și să observe importanța cunoașterii ei în tot ceea ce ne înconjoară: în familie, la joacă, la școală, în natură, în cărți, în diversele activități desfășurate în timpul liber.
Aspectele metodice
Poți începe prin a studia sau a reciti capitolul destinat înmulțirii dintr-o carte de Metodică a predării matematicii. Continuă cu analiza Programei școlare pentru clasa a II-a. Fă-ți un plan, stabilește-ți obiectivele, selectează activitățile de învățare potrivite clasei tale/ copilului tău și stilului personal, creează altele noi, alege-ți resursele, aruncă un ochi și la ce fac profesorii din alte sisteme de educație sau din alte țări și pornește la drum cu încredere și stare de bine. Sunt câteva elemente-cheie de care trebuie să ții seama: exercițiile pregătitoare, definiția înmulțirii, terminologia specifică, proprietățile operației, activitățile de memorare a tablei înmulțirii.
Particularitățile învățăceilor
Elevilor mei le plac poveștile. De aceea, de fiecare dată când predau un conținut nou, strecor elemente simpatice, care să ușureze învățarea.
Mai întâi scriu pe tablă o operație de adunare cu foarte mulți termeni egali. Elevii sunt foarte uimiți și amuzați în același timp. Ne dăm împreună seama că ne va lua ceva timp să calculăm această sumă. Explic de ce a fost utilă introducerea unei noi operații, înmulțirea, pentru înlocuirea adunării repetate.
Pentru proprietățile înmulțirii, utilizez cu succes două descrieri, pe care copiii le îndrăgesc. Le spun despre numărul 0 că este foarte egoist și că rezultatul este întotdeauna așa cum dorește el. În timp ce numărul 1 este altruist, le oferă celorlalte numere onoarea de a fi rezultate și se mulțumește cu rezultatul unei singure înmulțiri, 1×1.
În prezentarea terminologiei, le spun că ne vom face prieteni noi, cărora e politicos să le reținem numele. Folosesc poezii și ghicitori pentru ca elevii să rețină mai ușor noțiuni, reguli de calcul. Se întâmplă să nu găsesc întotdeauna versuri potrivite, așa că fac apel la creativitate și creez eu poezioarele. Iată mai jos două exemple:
Numerele ce se-nmulțesc
Pot fi multe, nu glumesc.
Au diverse calități, valori
Și se numesc factori.
Sunt foarte prietenoși,
Mai deloc pretențioși.
Schimbă locul, se grupează,
Sunt colegi, colaborează.
Rezultatul înmulțirii,
Ruda bună a adunării,
Uneori se memorează,
Alteori se calculează.
Dacă aplici un algoritm
Și păstrezi un bun ritm,
Este lesne de dedus
Și se numește produs.
Este binecunoscut faptul că, la această vârstă și nu numai, jocul este activitatea preferată a copiilor. De aceea, încerc să am întotdeauna în vedere jocurile lor favorite. Anul acesta îmi propun să folosesc la orele de matematică:
- jocul pop-it, jucăria anului 2021
- piese Lego, întotdeauna în topul preferințelor
- puzzle-uri, de 3, 6, 9 sau 12 piese
- materiale din natură: frunze, ghinde, castane, conuri, pietricele, crenguțe
- zaruri
- cărți de joc
- jocuri confecționate de copii din materiale reciclabile
- jocul 4 pe o linie
- jocuri de organizare, șiruri de elevi, echipe de proiect
- jocuri cu suprafețe sau de pavare, pe caietul cu pătrățele
Aplicabilitatea conținutului în viața de zi cu zi
Pentru fiecare tablă a înmulțirii poți găsi exemple de adunări repetate în realitatea înconjurătoare.
- înmulțirea cu 1– un profesor într-o sală de clasă, un lider în echipă
- înmulțirea cu 2-elevi într-o bancă, părinți, ochi, picioare, urechi, mâini, aripi, pagini ale unei file, mănuși, pantofi, șosete, roți la o bicicletă, cireșe, jumătăți
- înmulțirea cu 3– ferestre într-o sală de clasă, luni într-un anotimp, laturi ale triunghiului, mese principale într-o zi, fete/ feciori de împărat, încercări prin care trece personajul principal
- înmulțirea cu 4-roți la o mașină, anotimpuri într-un an, sferturi, laturi ale pătratului, clase gimnaziale, picioare de pisică, bunici, turnee de Grand Slam într-un an, soliști într-un cvartet, timpi într-o notă întreagă
- înmulțirea cu 5– degete la o mână/ la un picior, zile lucrătoare într-o săptămână, clase primare, jucători într-o echipă de baschet
- înmulțirea cu 6– litere din alfabetul Braille, jucători într-o echipă de volei, fețe ale zarului, laturi ale unui hexagon, sticle de apă într-un bax
- inmultirea cu 7– zile într-o săptămână, jucători într-o echipă de handbal
- înmulțirea cu 8– picioare de păianjen, volume Harry Potter, note muzicale într-o gamă
- înmulțirea cu 9– numere într-un pătrat magic
- înmulțirea cu 10– cartoane de ouă, unități de același ordin în baza 10
- înmulțirea cu 11– jucători într-o echipă de fotbal
- înmulțirea cu 12– o duzină de chibrituri, douze-12 în limba franceză, luni ale anului
Actualizarea sarcinilor de lucru
- O foarte mare atenție trebuie acordată enunțurilor problemelor. Dacă în formularea acestora utilizăm personajele și eroii favoriți ai copiilor, învățarea se produce mai ușor și este însoțită de bucurie. Iată câteva exemple: o ajutăm pe Matilda să așeze cărțile pe rafturile bibliotecii, iar pe Harry Potter să pună într-o anumită ordine baghetele din fiecare Casă, putem calcula provocările prin care trece Erus în văile magice și aventurile lui Pippi Șosețica.
- Dacă în urmă cu 20-30 de ani, învățam tabla înmulțirii de pe vestitele caiete sau rigle, acum o putem exersa cu ajutorul platformelor și instrumentelor digitale. Iată câteva exemple:
www.tablainmultirii.ro
www.99math.com
www.toytheater.com
www.splashlearn.com
Misiunea RoboMate de la Editura Edu, soft educațional
Blob Quest, aplicație pentru telefonul mobil
Invață jucându-te: Matematica lui Erus
Foarte frumos!Felicitări!